Mikrotrendy biorą się stąd, że jeszcze nigdy każdy z nas nie miał tak wielkiej indywidualnej możliwości wyboru, jak na początku XXI wieku – twierdzi Mark Penny, były doradca Clintona.
Infomania jest chorobą kwalifikowaną jako lekkie upośledzenie umysłowe. Charakteryzuje się brakiem koncentracji spowodowanym przez stałe rozpraszanie przez e-maile czy rozmowy telefoniczne. Stopień rozkojarzenia infomaniaków porównany został przez badaczy do zmęczenia po jednej nieprzespanej nocy i był ponaddwukrotnie wyższy niż wśród palaczy marihuany. Badania Institute of Psychiatry z 2005 r. wykazały, że używanie e-maili czy wiadomości SMS wpływa na iloraz inteligencji. Ponad połowa z 1100 respondentów przyznała, że na e-maile odpowiada tak szybko jak to możliwe. Ponad jedna piąta w tym celu jest w stanie przerwać ważne spotkanie.
Infomaniak wstaje rano, sprawdza skrzynkę e-mailową, telefon i jest święcie przekonany, że musi natychmiast odpowiedzieć na wiadomości, bo są one bardzo ważne. Działa jak automat. Dla niego najważniejszym priorytetem jest odpowiedź na zapytanie, które właśnie dostał. Choroba ta niestety nie zawsze idzie w parze z wydajnością pracy.
Menesans, czyli epoka twardziela
W finale mistrzostw świata Zinedine Zidane uderzył głową Marca Materazziego. Tłumaczył to tym, że „jest przede wszystkim mężczyzną”. Oburzające zachowanie zostało jednak dobrze przyjęte. Czyżby zapowiadało to zmianę ideałów męskości? Manifestowanie typowo męskich cech i zachowań wraca do łask szczególnie w Ameryce Północnej. Tutaj komentatorzy kultury doszli do wniosku, że nasza epoka stoi na progu renesansu „prawdziwego mężczyzny”. Moda na metroseksualizm mija, a męskość jest znowu w cenie. Prawdziwy mężczyzna nie modeluje włosów u stylisty, nie używa najmodniejszego zapachu. Dla niego liczy się siła mięśni i charakteru, konsekwencja, dbanie o rodzinę.
Prof. Harvey C. Mansfield z Harvard University twierdzi, że nasze starania o równouprawnienie płci w wymiarze społecznym odzierają mężczyzn z odwagi. Uważa on, że kobiety pragną prawdziwych mężczyzn i przekonuje, że należy kultywować zasadnicze różnice między płciami.
Slaktywiści to inni aktywiści
Slaktywiści to osoby, które chętnie angażują się w jakąś sprawę, walczą o swoje racje, ale pod warunkiem, że nie wymaga to dużego wysiłku. I tak, w obronie ginącego gatunku, aktywiści przykuwają się do drzewa, a slaktywiści podpisują się pod e-protestem. W jeden dzień slaktywista może poprzeć setki bojkotów nieetycznych firm, przekierować niekończące się prośby o pomoc dla umierających dzieci i domagać się zakończenia interwencji na Bliskim Wschodzie. Niestety większość e-petycji jest niemożliwa do zweryfikowania i nie ma wpływu na działanie rządu ani organizacji międzynarodowych. Kanapowy Ekolog propaguje pełne wiary w sukces podejście do ratowania planety, które polega między innymi na stosowaniu niskoenergetycznych żarówek i recyklingu kopert. Formą slaktywistycznego buntu jest także protestowanie przeciwko zakazowi małżeństw homoseksualnych poprzez odmowę zawiązania węzła małżeńskiego.
Fundamentaliści w walce o środowisko, czyli Lohas
Idea ta oznacza zdrowy styl życia i szanowanie zasad zrównoważonego rozwoju. Godzi poszanowanie środowiska naturalnego z odpowiedzialnym korzystaniem ze zdobyczy współczesnego świata. Poszukuje pomostów między tym, co zdrowe i przyjemne, indywidualne i globalne. Idea zrównoważonego rozwoju oznacza świadomie ukształtowane relacje pomiędzy wzrostem gospodarczym a dbałością o środowisko i zdrowiem człowieka. Właściwe wybory, świadome poszanowanie zasobów i odpowiedzialne decyzje zakupowe mają wpływ na świat, który nas otacza. Poza samą wartością danego produktu, dla społeczności Lohas znaczenie mają takie czynniki, jak jego długotrwała przydatność, sposób transportu, redukcja opakowań, a także sprawiedliwość społeczna: poszanowanie praw człowieka, dobre warunki pracy, uczciwe praktyki handlowe czy dialog społeczny.
Pokolenie Yeppies: młodzi krótkodystansowcy
Pokolenie młodych ludzi w wieku od 16 do 24 lat najlepiej charakteryzuje określenie Young Experimenting Perfection Seekers (młodzi eksperymentujący poszukiwacze doskonałości). Generacja Yeppies to krótkodystansowcy, którym nigdzie nie udaje się osiąść na dłużej. Zmieniają studia, pracę, partnerów. Wolność jest dla nich jak religia. Yeppies wierzą, że prawdziwe zawodowe spełnienie może przyjść po latach pełnych bólu eksperymentów. Ich celem jest kolekcjonowanie doświadczeń, a nie długoterminowych lokat na koncie. Yeppies to młodzi ludzie, którzy w poszukiwaniu idealnego stylu życia raz są ratownikami na Karaibach, raz roznoszą ulotki w Moskwie, a po chwili pracują w hospicjum w Azji. Chwytają się różnych zajęć, wchodzą w rozmaite związki, prowadzą intensywny, pełen zmian styl życia. Chcą wykorzystać wszystkie możliwości, jakie tylko przyniesie los. Nic dziwnego, że Yeppies mają trudności z ustatkowaniem się i rozpoczęciem budowania kariery. Ich piętą achillesową jest niezdolność do osiągnięcia dojrzałości. Nierealistyczne wysokie oczekiwania okazują się brzemieniem. Bo po co poświęcać się czemuś, skoro za chwilę może zdarzyć się lepsza okazja?