Józef Augustyn SJ (red.) / Wydawnictwo WAM

 

Drugi tydzień Ćwiczeń duchownych daje jedynie przedsmak tego, kim Jezus pragnie być dla nas i czym pragnie nas obdarzyć. Jeżeli rekolekcje ignacjańskie mają spełnić swoją rolę, winny być przeniesione w codzienność życia. Autentyczność naszego poznania i miłowania Chrystusa sprawi, że znajdziemy dla Niego miejsce w swym sercu, choćby miało być ono tak skromne, jak grota betlejemska.

Dzięki kontemplacji ewangelicznej Osoba i nauczanie Jezusa staje się dla nas sakramentem, który umożliwia zgłębianie tajemnicy samego Boga, zgodnie z obietnicą daną uczniom: Kto Mnie widzi, widzi także i Ojca (J 14, 9). Patrząc na człowieczeństwo Chrystusa oczyma ciała, uczymy się „widzieć” Jego Bóstwo oczyma duszy. Całe życie Jezusa, które kontemplujemy, mówi nam o nieskończonej miłości Boga do nas i jednocześnie zaprasza nas do udzielenia na nią odpowiedzi. Inspiracją i zachętą do tego doświadczenia może stać się książka Co zabrać ze sobą? Po drugim tygodniu „Ćwiczeń duchownych” św. Ignacego Loyoli.

Fragment książki:

 

 

Wstęp
 
Co zabrać ze sobą? Po drugim tygodniu Ćwiczeń du­chownych”, który oddajemy do Państwa rąk, to ko­lejny – trzeci już – tom z minikolekcji rekolekcyjnej: Co zabrać ze sobą? przygotowanej przez jezuickie Wy­dawnictwo WAM jako pomoc dla osób odprawiają­cych rekolekcje ignacjańskie. Publikacja pragnie słu­żyć osobom wyjeżdżającym z domu rekolekcyjnego po drugim tygodniu w podtrzymaniu i rozpalaniu ciągle na nowo pragnienia poznawania, miłowania i naśladowania Chrystusa w codzienności życia.
 
1. Po doświadczeniu głębi grzechu i przebacza­jącej łaski Boga w pierwszym tygodniu, w tygodniu drugim rekolektant szuka z wytrwałością i zapałem osobowego spotkania z Jezusem, by móc Go pełniej poznać, pokochać i naśladować. W każdej kontem­placji drugiego tygodnia Ojciec Ignacy zaprasza, by: „Prosić o dogłębne poznanie Pana, który dla mnie stał się człowiekiem, abym Go więcej kochał i więcej

 

szedł w Jego ślady”*. Wierna kontemplacja ewan­geliczna sprawia, że Chrystus staje się dla chrześci­janina najważniejszym odniesieniem we wszystkich sprawach jego życia, zarówno tych wielkich i waż­nych, jak też małych i zdawać by się mogło banal­nych. Sam Jezus powiedział: Kto w drobnej rzeczy jest wierny, ten i w wielkiej będzie wierny; a kto w drobnej rzeczy jest nieuczciwy, ten i w wielkiej nieuczciwy będzie (Łk 16, 10).
 
2. Rekolekcyjne kontemplacje drugiego tygo­dnia Ćwiczeń dają jedynie przedsmak tego, kim Je­zus pragnie być dla nas i czym pragnie nas obdarzyć w całym naszym życiu. Jeżeli drugi tydzień ma speł­nić swoją rolę, to doświadczenie, które rozpoczęło się w zaciszu domu rekolekcyjnego, winno być kon­tynuowane we własnym domu i to niezależnie od uwarunkowań materialnych, rodzinnych i zawodo­wych. Autentyczność naszego poznania i miłowania Chrystusa sprawi, że znajdziemy dla Niego miejsce, choćby miało być ono skromne jak betlejemska gro­ta, która Go ugościła.
 
Dzięki codziennej kontemplacji ewangelicznej Osoba i nauczanie Jezusa stają się dla nas sakramen­tem, który umożliwia nam zgłębianie tajemnicy sa­mego Boga, zgodnie z obietnicą daną przez Niego uczniom: Kto Mnie widzi, widzi także i Ojca (J 14, 9).
 

Patrząc na człowieczeństwo Chrystusa oczyma cia­ła, uczymy się „widzieć” Jego Bóstwo oczyma duszy. Całe życie Jezusa, które kontemplujemy, mówi nam o nieskończonej miłości Boga do nas i jednocześnie zaprasza nas do udzielenia na nią odpowiedzi. To pełnia Bóstwa, która jest w Chrystusie, dogłębnie uświęca każde Jego słowo, każdy czyn, każdy gest. Cała ludzka rzeczywistość doznała w Jezusie uświę­cenia. I dlatego wszystko, co opisują Ewangelie, sta­nowi dla nas pouczenie o tym, kim jesteśmy, kim mamy się stawać i jak powinniśmy żyć.
 
W codzienności życia duchowego ewangelicznej kontemplacji winny towarzyszyć zwyczajne praktyki religijne: rachunek sumienia, lektura duchowa, kie­rownictwo duchowe. Stąd też w Co zabrać ze sobą? Po drugim tygodniu „Ćwiczeń duchownych”, obok artyku­łów poświęconych kontemplacji drugiego tygodnia, podejmujemy także refleksję nad metodami mod­litwy, które były przedmiotem refleksji w poprzed­nich tomach: Co zabrać ze sobą? Po fundamencie „Ćwi­czeń duchownych” oraz Co zabrać ze sobą? Po pierwszym tygodniu „Ćwiczeń duchownych”.
 
3. Dla osób, które stoją przed wyborem drogi ży­cia, drugi tydzień może być ważną pomocą w zdo­bywaniu wolności wewnętrznej wobec tego, co ma być przedmiotem ich wyboru. „W każdym bowiem dobrym wyborze […] oko naszej intencji winno być proste, wpatrzone jedynie w cel, dla którego je­steśmy stworzeni, a mianowicie dla chwały Boga”
 

 (Ćd 169). Będąc wewnętrznie wolnym, człowiek może usłyszeć wezwanie Jezusa do pójścia tą drogą, którą On sam dla niego wybrał. Nasz wybór dro­gi życia jest bowiem zawsze przyjęciem zaproszenia samego Jezusa. U osób zaś, które dokonały już wy­boru stanu życia, kontemplacje drugiego tygodnia prowadzą do reformy życia oraz do pogłębiania i ożywiania doświadczenia wiary.
 
4. Książka została przygotowana w ramach re­dakcji kwartalnika „Życie Duchowe” we współpra­cy z Centrum Duchowości Ignacjańskiej w Często­chowie. Redaktorem serii jest redaktor naczelny kwartalnika Józef Augustyn SJ, autor publikacji re­kolekcyjnych, zaangażowany od połowy lat osiem­dziesiątych ubiegłego wieku w animację rekolekcji ignacjańskich w Polsce. Poszczególne tomy Co zabrać ze sobą? skierowane są zarówno to rekolektantów, którzy odprawiają kolejne części Ćwiczeń, jak też do zainteresowanych duchowością ignacjańską. Dla osób, które kiedyś rozpoczęły tę formę rekolekcji i z jakichś powodów przerwały odprawianie kolejnych tygodni, lektura może być pomocą w podjęciu decy­zji o kontynuowaniu Ćwiczeń duchownych.
 
Wydawnictwo WAM